A gyermek kísérletezgetve felfedez (Freinet)

Freinet-s elsős osztályaim mellett korábbi osztályaimat ötödikes  korunkban is tanítottam heti 4 órában, egy másik új  iskolai program keretében. Akkoriban  indult  rajz szakos  kollégám Deszpot Gabriella vezetésével. Ebben a rajz és  technika tantárgyak összevonva és  kapcsolódva  a történelmi anyagokhoz, merőben új szemléletűvé tették  e két tantárgy oktatását a felső tagozaton.

Az  akkor már ötödikesekké  lett  volt osztályommal nagyon jó volt  az együtt munkálkodásuk és  kollégám programja is  igazán   szimpatikus  volt számomra. Nagyon sok  alkotás  készült, s  azok egy részét az elsőseim termében tettem ki  a falakra. Így az ötödikesek alkotásai mindig  szemünk előtt volt.
Az életünk könyve  tanúsága szerint, "megszólították" alsósaimat is  felsős társaik  alkotásai, s  szabad idejükben szívesen  készítettek  róluk "másolatot". Az itt bemutatott alkotások  is  így  készültek. 7 - 8 éves kisiskolások munkái láthatók a könyv lapjain.

A csendélet témája minden  évfolyam során tananyag rajzból valamilyen  szinten, Itt sem volt  másként, s már  túl is  voltunk ezen a tananyagrészen, mikor  új és  új   művek születtek a  görög  vázák ihletése  nyomán.

A nap bármely időszakában  használható munkasarok lehetőséget is  adott ezekre  az örömrajzokra, szabad alkotásokra. Hiszen nem kellett senkitől engedélyt kérni, s a szükséges eszközök is kéznél voltak mindig.

Így időről  időre megtapasztaltam  amit Freinet  a természetes  módszerről írt:
"A gyermek kisérletezgetve  felfedez egy csomó olyan dolgot, amely nincs  feltétlenül kapcsolatban azzal, amit éppen tanulnia  kell, de  amelynek megismerésével létrehoz egy bizonyos tőkét, amit beinvesztálhat egy későbbi tananyagba."(Celestin Freinet et Ecole Moderne : Simone Baniol és Marin 1988 Párizs- Ősz Gabriella fordítása 43.old.)

Könnyen belátható, ha  kis iskolás korban ilyen pontos  megfigyelésekre és   színvonalas  alkotásokra  voltak  képesek -anélkül, hogy ezt bárki  irányította volna - , felső tagozatban, mikor   már ők  tanulták  a görög művészetet, mennyivel mélyebben  rögződhettek bennük  a  kor  stílus jegyei, művészi  értékei.