Nagykovácsi Freinet tábor 1990: mandala készítő műhely

 

Nagykovácsiban volt a tavaszi Freinet tábor 1990-ben, s ott találkoztam először a MANDALA szóval, illetve azzal az élménnyel amit egy mandala rajzolása, festése, színezése közben azóta sokszor átéltem.
Marija -német kolléga- a tábor vége felé ajánlotta kis műhelyében ezt a témát. A tábor zavartalan működésnek biztosítása lévén a feladatom, alig jutott időm a műhelyekben való munkára, viszont minden nap meg kellett új és új váratlan helyzetet, feladatot oldanom. Ettől már eléggé fáradt és feszült voltam. S akkor egy hirtelen döntéssel elhatároztam, hogy a mandala műhelyben részt veszek, mindent félretéve.
 
Így meghatározó és maradandó élményben volt részem. Hatása azóta is tart.
 
Nem volt semmiféle magyarázat , ismertetés a MANDALA fogalmáról, csak egy egyszerű kérés és egy szabály felállítása mentén elkezdődött és tartott 2-3 órán keresztül a "munka",  a mandalakészítés.
Kellemes , nyugtató lágy zene hallgatása közben kellett 2-2 résztvevőnek akik valamilyen szimpátia alapján, de szavak nélkül csak a tekintetből választották vagy elfogatták egymást együtt festeniük.
 
Engem egy német kolléga választott, így ha akartam volna sem tudtam volna beszélni, mert nem tudok sajnos németül Elkezdődött a közös munka.
 
Kaptunk egy kör alakú lapot (elég nagy volt kb 30-40cm átmérőjű) kaptunk. Valamint festékeket tégelyekben, viszont ecsetet nem kaptunk, az ujjunkkal kellett festeni.
Nem volt téma,
nem lehetett szóban semmilyen információt átadni-kapni,
halk, meditatív zene szólt, ebben kellett közösen létrehoznunk egy valamit erre a kör alakú lapra.
 
Feszültségem az elején nemhogy csökkent volna hanem még fokozódott, hiszen minden eddig ismert megoldása a megállapodásnak  kiesett, s mégis együtt kellett dolgoznunk. S akkor valahogy rájöttem, hogy nem feltétlen kell alkalmazkodnom, egyszerűen elkezdtem festeni pirossal és kékkel. Ami önmagamat is meglepett, mert a piros színt sosem szerettem igazán.
 
S ahogy az ujjaimmal felkerültek a kacskaringós, erőteljes formák, elkezdett belőlem elszállni a feszültség, indulat. Társam próbálta  tompítani maga szinevel a hatást. Időnként rápillantva  láttam rajta, hogy  nem igazán erre számított, viszont a színek kiáradása belőlem  egy idő után engem is csendesebbé, lágyabbá tett.
Egyre inkább képes lettem figyelni a társamra.
Elkészültünk - a nem valami esztétikus festménnyel- de akkor egy életre szóló élményt szereztem arról, hogy a mandala készítés közvetlenül képes a feszültségek csökkentésére, a legbékésebb módon. Anélkül, hogy azzal bárkit is megsértene, megbántana az ember.
 
Rögtön utána nekiálltunk egy másik mandala elkészítésének. melyen már a nyugalom, az egymásra figyelésből adódó harmónia jelent meg, s színeiben is a pasztell színek domináltak. A mai napig emlékszem erre a 2 élményre- Magam előtt látom akkori magamat, a két említett színt, a feszültséget, amivel indult , és a lecsendesedést amit okozott a festés. a  második mandala festés nyugalmát, boldogságát.
Akkor elhatároztam, hogy ezt a munkámban is fogom használni, s azóta bizony sok tanítványomnak adott már jó élményt a mandalázás sokféle  formája. Nem beszélve  unokáimról, kiknek ez természetes  dolog már.
 
Az alábbi mandala nagykovácsi kertünk  mandalája. Lezáró mandala forma lett, öntudatlanul is, bár amikor  nekifogtam nem gondolkodtam  azon, hogy milyen  formát kapjon, "csak" ragasztgattam egy nagy papírra a kertben termett gyümölcsök  szalvéta képeit - mert meg akartam őrizni a kertet képi  formában.