ÉN- élmény projekt 1.rész

Az  ÉN élmény projektet a második évfolyam elejére  terveztem az első  olyan  osztályommal  amit az első  osztálytól  Freinet pedagógia elvei alapján vezethettem.
A projekt  nagyon jól sikerült, s  későbbi osztályaimnál is megismételtem. Így  csakúgy mint a   TV mese és Mesélt mese  projektjeim  ez  a projktem is 4 illetve  8 év múlva más gyerekkel megvalósítva,  alkalmas összehasonlító elemzésre is.
 
  • Az első,  s talán legfontosabb   tapasztalatom  az volt, hogy  egy tanév alatt 2 maximum 3  projektet lehet, megfelő színvonalon végig vinni az  alsó tagozaton.
 
  • A második, s hasonlóan  fontos tapasztalatom,  az volt hogy a projekt munka  nagyon  hatékony a divergens  gondolkodás gyakorlására,  fejlesztésére. Viszont de egy idő után fárasztóvá válik  gyereknek, felnőttnek.  http://www.kislexikon.hu/divergens_gondolkodas.html
 
  • A harmadik fontos tapasztalatom az volt, hogy  s   fáradáskor  beiktatott gyakorló, hagyományos  pedagógia  elemekkel folytatott  munka  nagyon hatékonnyá  válik a gyerekeknél.
     
  • A  negyedik fontos  tapasztalatom az  volt, hogy a projeketek  belső  útjait a gyerekek  tudják már irányítani,  és sokszor   a bőség zavara  a pedagógust  fontos  döntések   elé állítja a  hogyan tovább, vagy egyáltalán menjünk-e  tovább kérdésben? Tehát  közben  kell megtalálni azt az helyzetet, időpontot, amikor le kell zárni az adott részt, vagy  magát az egész projektet.
 
  • Az ötödik fontos tapasztalatom az volt , hogy felesleges erőltetni bármit is  amit esetleg mi jónak  gondoltunk, kitaláltunk. Ha nem  működik akkor új útra kell   lépni, vagyis együtt kell  élni, gondolkodni a gyerekkkel, csak  akkor lesz  sikeres  végkifejlet
 
Az első ÉN ÉLMÉNY  pojektet  a következő egységekből állt össze. 
 
Már  tudok - még nem tudok
 
Könnyű - nehéz
 
Nappalok - éjszakák
 
Érdekes - izgalmas -titokzatos tárgyak
 
 
Míg a  következőkben már  változások történtek a témákban is
 
 
Már  tudok- még nem tudok 
 
Nappalok -  éjszakák 
 
Kedvenc  ételeink
 
Szülinapok és évszakok
 
Kedvenc  közlekedési eszközeink
 
Kedvenc állataink
 
alkották  a projekteket.
 
 
 

     Így összegeztem  1991- ben